Contact

  +32 2 340 10 80

Naar het contactformulier

Email

Vijf redenen om het warehouse te digitaliseren

Vijf redenen om het warehouse te digitaliseren

Brochure downloaden

Vijf redenen om het warehouse te digitaliseren



Hoeveel papier verbruikt jouw warehouse? Zelfs als de operatie op dit moment probleemloos verloopt, is het verstandig om na te denken over een volledig papierloos warehouse. Of beter gezegd: een digitaal warehouse. Wij geven daarvoor vijf goede redenen. En wat misschien wel de belangrijkste reden is: een niet-digitaal warehouse is een rem op de digitalisering van het hele bedrijf.

Wat is digitalisering?


Digitalisering is een van de meest gebruikte termen in de vakpers. Vaak klinken na digitalisering andere hippe termen zoals data analytics, artificial intelligence en blockchain. En vergeet niet de term disruptie. Nieuwe technologieën maken nieuwe businessmodellen mogelijk, die voor een omwenteling in de markt kunnen zorgen. Als we alle verhalen mogen geloven, dient nog maar één vraag te worden beantwoord: komt jouw eigen bedrijf met die nieuwe businessmodellen? Of komen die van een concurrent waarvan je het bestaan op dit moment nog niet kent?

Moet ik digitaliseren?


Kortom: de indruk ontstaat dat digitalisering van bedrijfsprocessen onontkoombaar is. Wie niet digitaliseert, doet op termijn niet meer mee. En dat zou best wel eens kunnen kloppen. Maar wat we soms lijken te vergeten, is dat digitalisering begint bij het begin: de bestaande processen. Veel bedrijven vertrouwen in hun warehouse nog altijd op papieren orderpicklijsten. Elke dag worden hele stapels uitgeprint, waarna de orderpickers ermee aan de slag gaan. Later op de dag komen al die lijsten weer terug, waarna de voorraden in het systeem moeten worden bijgewerkt. Handmatig.

Vijf redenen voor digitalisering


Digitalisering begint dus op de werkvloer in het warehouse. Er bestaan goede redenen om juist opslag en orderpicking te digitaliseren. En niet alleen omdat een analoog warehouse de verdere digitalisering van het bedrijf afremt. Wij geven er vijf.

1 Versnelling van bedrijfsprocessen


De wereld om ons heen verandert steeds sneller, Tegelijkertijd stellen klanten steeds hogere eisen. Inderdaad, ook dat lees je volop in de vakpers. Dat betekent dus dat we sneller moeten schakelen. Dat kan alleen als we voortdurend geïnformeerd zijn over de actuele stand van zaken. Wij kunnen niet wachten tot een administrateur de stapel afgewerkte orderpicklijsten verwerkt. Wij willen nu weten of dat ene artikel nog wel of niet beschikbaar is. Of we dat nog wel of niet online kunnen zetten.

2 Reductie van fouten


In de meeste logistieke ketens zijn ze nog volop aanwezig: knelpunten waarop informatie handmatig van de ene naar de andere schakel en van het ene naar het andere systeem wordt overgedragen. Kijk eens naar de orderadministratie: hoeveel klantorders worden handmatig ingevoerd? Elke keer dat informatie handmatig in een of ander systeem moet worden ingevoerd, bestaat de kans op fouten. En een foutief ingevoerde klantorder betekent een foutieve levering.

3 Betrouwbaarheid van voorraden


Ongetwijfeld houden jij en je collega’s nauwgezet de voorraadstanden bij. Na elke order worden de verpakte en verzonden artikelen afgeboekt van de voorraad. Komt een nieuwe levering binnen? Dan wordt die bijgeboekt. Maar hoe betrouwbaar is dat proces als je grotendeels afhankelijk bent van papier? Bovendien maken medewerkers volop notities – niet altijd leesbaar - op hun ontvangst- en orderpicklijsten. Met elke fout in de administratie worden voorraadniveaus onbetrouwbaarder. Dat leidt tot ongewenste situaties. Denk aan klanten die dachten een voorraadartikel te bestellen, maar opeens met veel langere levertijden worden geconfronteerd omdat het artikel toch niet meer in de stelling lag.

4 Beschikbaarheid van informatie


Het is al gezegd: klanten stellen steeds hogere eisen. Ze willen weten of de afhandeling van hun order volgens planning verloopt. Ze willen het weten als één artikel niet beschikbaar is of als hun pallet of pakket niet op tijd is geladen. En ze willen niet een half uur moeten wachten omdat een medewerker van klantenservice met een medewerker uit het warehouse moet bellen die vervolgens een stapel papier moet doorworstelen om het antwoord te vinden. Nee, ze willen dat die medewerker meteen alle relevante informatie paraat heeft. Of beter nog: dat ze kunnen inloggen en zelf kunnen zien hoe het ervoor staat.

5 Verbetering van de liquiditeit


Om succesvol te blijven is het noodzakelijk om geld te steken in voorraden, in innovatie en hopelijk in groei. Tegelijkertijd hebben klanten de neiging om hun betalingstermijnen te verlengen. In de retail bijvoorbeeld zijn betalingstermijnen van 180 dagen of nog langer geen uitzondering meer. Het gevolg is dat de liquiditeit onder druk staat. Het geld komt wel binnen, alleen niet snel genoeg. In dat geval geldt: hoe eerder je een factuur kunt sturen, hoe eerder je die krijgt uitbetaald.

Digitalisering van het warehouse begint met een geautomatiseerd opslag- en orderpicksysteem. Dat is een systeem waarbij de klantorders uit het ERP-systeem automatisch worden omgezet in orderpicktaken. Een systeem bovendien waarbij de uitvoering van elke orderpicktaak wordt gecontroleerd en gevalideerd. Tegelijk met die validatie wordt ook de voorraadadministratie bijgewerkt en kan het facturatieproces worden getriggerd. Het resultaat: een sneller en betrouwbaarder proces. Meer weten? Neem contact op voor advies.



Leuk dat je ons blog leest. Wil je meer van dit soort informatie ontvangen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn.


 

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Kardex gebruik van cookies. Door verder te klikken op onze website, accepteert u de cookies. Meer informatie vindt u in onze privacyverklaring.

OK